Musikken overleverer historien om capoeira

I capoeira musikken overleveres årtiers historier fra Brasilien, om nogle af de største og mest kendte Capoeira Mestre, såsom Mestre Pastinha og Mestre Bimba. Derudover findes adskillige andre markante figurer, der hver især har præget og stadig præger capoeira vi ser idag. I musikken fortælles om slavernes kampe for frihed, om lidelser, sejre og om kærlighed, om mystikske sagnsopsprungne figurer. Og ikke mindst om fantastiske capoeira spil og kampe udlevet i roda’en, capoeiraens centrum i spillet.

Mestre Bimba – Manoel dos Reis Machado (1899 – 1974)

 

“Musikken og sangene er som en puls, en livsnerve, der understøtter, dirigerer og beretter om capoeira spillets gang i rodaen eller sætter stemningen for det spil, vi gerne vil se”.

 

1.0. Berimbau

2.0. Atabaque

2.1. Toques de atabaque

Pandeiro

Caxixi

The caxixi is a basket rattle, originating from the Bantu culture, which belongs to the African region of Congo-Angola, in which it was used in rituals and ceremonials. The instrument arrived in Brazil, brought by slaves and today Caxixi is a percussion instrument used mainly as a complement to the berimbau.

Caxixi in the Making

 

 

Agogo
Agogo anvendes i capoeira musikken, som en afgørende rytmeangivende puls sammen med atabauqen. Det er et musikinstrument først udviklet i Afrika, og muliggjort af bantustammerne efter deres migration til Vestafrika. Agogo anvendes i den nigerianske Yoruba musik, men dens oprindelse viser også denne dobbelte boble, eller nogle gange en enkelt lavet af bronze, havde et praktisk formål. I capoeira musikkens Bateria indgår oftest en agogo.

Reco -reco